Ligesom der ikke er færre folk der besøger Tivoli efter at Skandinavisk Tobakskompagni overtog den største bid af aktierne i den gamle have
Men, ryger folk flere cigaretter i Tivoli?

Spøg til side...
Den her deal er kun den første af en række vi vil se de nærmeste år. Paintball har som industri nået et niveau, hvor konsolidering er en nødvendighed for videre vækst.
Hvis ikke den konsolidering sker, vil branchens samlede vækst blive hæmmet af for megen intern kamp om det eksisterende marked (forestil jer hvor paintball ville være, hvis virksomhederne i branchen kunne bruge bare halvdelen af deres marketing budget på at generere NYE kunder!).
Alle de store spillere på markedet, er begyndt at indse dette uomtvistelige faktum (nogle langsommere end andre), og derfor begynder paintball virksomhederne, i takt med øget professionalisme, at se deres bedste mulighed for øget markedsandel og øget marked, i simpelthen at opkøbe deres konkurrenter, eller tilkøbe de kompetencer de mangler i deres virksomhed.
Full service er fremtiden!
Fuldstændigt som i andre brancher, ønsker de fleste forbrugere at kunne få dækket alle deres behov et sted, og de dygtigste virksomheder i paintball markedet er begyndt at indse, at dette logisk også gør sig gældende i vores sport..... de samme mennesker ændrer ikke købemønster, blot fordi det er paintball i stedet for mælk og brød de skal købe.
Jeg forventer derfor vi de kommende 2-3 år, vil se et antal fusioner og opkøb, så vi om 3 år er i en situation, hvor der kun er 3-4 full service virksomheder på markedet, og så et lag herunder hvor der er en række underleverandører og upgrade producenter.
De fleste producenter der ikke er full service, vil være forsvundet til den tid.
Logiske mål for opkøb eller fusioner i den nærmeste fremtid er:
Smart Parts (ingen paint produktion og nul andel i rental markedet)
WDP (ingen paint produktion og nul andel i rental markedet)
Planet (ingen paint produktion og nul andel i rental markedet)
Kingman (nul andel i turneringsmarkedet)
Tippmann (nul andel i turneringsmarkedet)
Dog vil jeg sige at Smart Parts er en så likvid virksomhed, at den kan være svær at opkøbe, og måske rent faktisk i stedet selv tilkøber de manglende kompetencer.
Virksomheder som Procaps, Accucaps og Severe er også interessante at holde øje med, da de har mange penge i ryggen fra andre steder end paintball, og kunne vælge aggressivt at købe sig til de mange kompetencer de mangler - lige nu er der jo f.eks. tegn på at Procaps er på vej i den rigtige retning.... men de er omvendt også helt logiske mål for opkøb eller fusion.
Hvem kommer så til at "vinde"?
Tjah, umiddelbart er NPS den første "rigtige" full service paintball virksomhed, men forvent at andre snart følger efter. - F.eks. mangler Brass Eagle blot at kunne producere paint selv, og så har de nået samme niveau.
DYE er en anden virksomhed, der løbende udvikler deres produktportefølje, og som ikke mangler ret mange kompetencer, for også at være full service.
Men, som sagt, det kan sagtens være virksomheder der i dag har få kompetencer, men megen likviditet, der ender med at stå på toppen, hvis de vælger at gøre de rigtige opkøb i de nærmeste år.
Vi går en meget interessant tid i møde, hvor en lang række store paintball virksomheder lever livet farligt.
- og så har intet af alt det her, i virkeligheden, ikke noget at gøre med hvilken kvalitet produkter de enkelte producerer idag - det eneste der tæller på det her niveau, er likviditet og visioner

Nick